7. april 2022

Sunset Boulevard realiserer vækst i udfordrende Corona år

facade-1024x662[1]

2020 og 2021 var ekstraordinært hårde år for alle danske virksomheder – særligt restaurations- og
hotelbranchen led under de lange nedlukninger. Men nu kan man så småt se fremad. Det gælder også for den største danskejede fast food-kæde Sunset Boulevard, der i dag kan præsentere et 2021-årsregnskab med et positivt resultat på 8,6 mio. kroner. Det positive resultat slår desuden Sunset Boulevards historisk stærkeste bundlinje fra 2019.

Coronapandemiens stramme greb om de danske virksomheder fortsatte ind i 2021. Det gælder også for Sunset Boulevard, der oplevede en negativ påvirkning af forretningen. Men på trods af det lykkedes det Sunset Boulevard at sælge så mange frisklavede burgere og sandwiches resten af året, at man er på niveau med den historisk positive bundlinje fra 2019 på 7,7 mio. kroner efter skat. Man slår også bundlinjen fra 2020, der lå på 1,4 mio. kroner efter skat.

2021-resultatet slår den danskejede fast food-kædes resultat fra 2019 med et samlet overskud på 8,6 mio. kroner efter skat. Det gør den på trods af, at man har været nødsaget til at holde 15 restauranter lukket mellem januar og april pga. Corona pandemien.

Restriktioner og nedlukninger har haft den naturlige konsekvens, at omsætningen fra gæster, der spiser i restauranterne, har været vigende i store dele af 2021. Derfor har Sunset Boulevard aktivt arbejdet på at styrke sine take away-løsninger og sat fuld fart på den digitale platform for at kompensere for det manglende ”dine in-salg”. Det har resulteret i, at det samlede take away salg i 2021 steg med 55 procent, salget i drive steg med 46 procent og salg via online platform og SunsetPLUS steg i 2021 med 235 procent.

”Det er enormt positivt og viser med al tydelighed, at vi har et robust koncept og en masse passionerede og dygtige kolleger. Forretningen og ikke mindst alle vores ansatte har været hårdt prøvede af hjemsendelser og nedlukninger. Dem skylder vi en stor tak. Set i den kontekst er vi tilfredse med resultatet for 2021 og vi står nu meget stærkere på den anden side af Coronakrisen, end vi turde drømme om,” siger administrerende direktør hos Sunset Boulevard, Jens Broch.

Flere initiativer styrker forretningen
Det stærke resultat er skabt på baggrund af flere tiltag heriblandt en digitalisering af forretningen ved bl.a. udviklingen af en ny betalingsapp og implementering af selvbetjeningsenheder. Samtidig har abonnementsforretningen SunsetPLUS, som nævnt tidligere, for alvor fået hold i gæsterne. I 2021 blev der også åbnet tre nye restauranter i Sønderborg, Haderslev og Odense. Slutteligt bar Sunset Boulevards ”Nej tak til legetøj i børnemenuer – ja tak til at plante træer i danske folkeskove”-kampagne frugt og de første skove blev plantet.

”Selvom vi er tilfreds med 2021-resultatet, dvæler vi dog ikke længe ved det, men ser hele tiden fremad. Det betyder, at vi trods de åbenlyse konsekvenser, som krigen i Ukraine medfører, springer ind i 2022 med ambitioner om vækst og en fortsat udvikling af forretningen,” slutter Jens Broch.

Om Sunset Boulevard
Sunset Boulevard er Danmarks største danskejede fastfood-kæde. Den første Sunset Boulevard restaurant åbnede i Odense i 1996. I dag har man 41 restauranter spredt ud over hele Danmark samt en enkelt i Grønland og en på Færøerne. Sunset Boulevard serverer et udvalg af burgere, sandwiches, salater, pommes frites og desserter.