1. juli 2020

Siger farvel til 3,8 millioner engangskopper: Sunset Boulevard indgår i unikt samarbejde med Royal Unibrew

emballage[1]

I marts 2019 vinkede Sunset Boulevard farvel til 3 millioner sugerør, 3 millioner sodavandslåg, 150.000 plastik-salatbakker og 150.000 plastikknive, -gafler og skeer af hensyn til miljøet. I et nyt og helt unikt samarbejde med Royal Unibrew tager Sunset Boulevard endnu et skridt i en grønnere retning. I 2019 solgte Sunset Boulevard knap 3,8 millioner sodavand i engangskopper, hvoraf 2,25 millioner af kopperne blev langet over disken til gæster, der spiste deres måltid i restauranten og resten udleveret som take-away. Men det slutter denne sommer. Efter juli er det ikke længere muligt at få sin sodavand serveret i en engangskop, som skal smides ud efter brug. Ved siden af din frisklavede burger- eller sandwichmenu vil der fremover følge en genanvendelig kop med, som efter en tur i opvaskemaskinen kan genanvendes igen og igen. Initiativet er kommet til verden gennem samarbejdet mellem den danske fastfoodkæde og den danske bryggeri-virksomhed Royal Unibrew. Dermed siger Sunset Boulevard farvel til tæt på 4 millioner engangskopper om året, som ikke længere smides direkte i skraldespanden efter brug. ”Som den første fastfoodkæde i Danmark udfaser vi engangskopper. Vi er godt i gang med at indfri vores ambitioner om at skabe en mere bæredygtig forretning – mindre engangsplastik, mindre emballage og mere bæredygtighed. Med denne udfasning tager vi endnu et skridt i den rigtige retning. Vi håber, at vores ydmyge bidrag til den grønne omstilling kan inspirere andre i branchen til at gå samme vej,” siger direktør i Sunset Boulevard Jens Broch og fortsætter: ”Som en bonus vil vores gæster få gratis refill på deres sodavand, når de nyder deres frisklavede mad i restauranten. Vi håber, at vores gæster vil tage godt imod initiativet omkring de genanvendelige kopper, som ud over at reducere vores emballageforbrug også gerne skulle løfte gæsteoplevelsen.” Efter brug vil de genanvendelige kopper bliver vasket op i restauranten, så de kan genanvendes adskillige gange. Også hos Royal Unibrew er man glade for det helt unikke samarbejde, der er det første af sin slags for dem. Da Sunset Boulevard dropper engangskopper til sodavand, betyder det også, at kæden kan skære alle plastik-sugerør og plastiklåg til sodavand fra – både når gæsterne bestiller take-away eller i drive-in. Fremover vil gæster i drive-in og take-away nemlig få udleveret deres sodavand på en 0,5 liters plastikflaske, der kan returneres via det normale pantsystem. Her sikrer retursystemet som sædvanligt, at plastikmaterialet bliver genanvendt. I 2019 blev hele 94% af de solgte PET flasker returneret . ”Vi ser det som en helt naturlig ting, at vi sammen med Sunset Boulevard tager et større ansvar for miljøet. At vi kan være med på Sunset Boulevards rejse til at gøre deres forretning grønnere er selvfølgelig enormt spændende. Det er klart, at det er tiltag som dette, vi håber på at bidrage mere til i fremtiden. Det er nemlig den helt rigtige vej at gå at genbruge kopperne eller i det hele taget genanvende materiale, hvis man vil sætte et grønnere aftryk,” siger Royal Unibrews direktør for Horeca, Søren Jørgensen. Det betyder Sunset Boulevards farvel til engangskopper

  • I 2019 solgte Sunset Boulevard 3,8 millioner sodavand i engangskopper.
  • 1,5 millioner af de sodavand blev solgt som take-away (dvs. her sparer vi også låg og sugerør), mens 2,3 millioner blev solgt til gæster, som valgte at spise i restauranten. 
  • Gratis refill af sin sodavand i restauranten.
  • Til take-away får gæsterne udleveret en 0,5 liters plastikflaske, der kan returneres via det normale pantsystem.

Om Sunset BoulevardSunset Boulevard er Danmarks største danskejede fastfood-kæde. Den første Sunset Boulevard-restaurant åbnede i Odense i 1996. I dag har man 44 restauranter spredt udover hele Danmark samt en enkelt på Færøerne.  Du kan finde flere billeder fra Sunset Boulevard her: www.sunset-boulevard.dk/presseside