I 2020 lykkedes det Sunset Boulevard at levere et flot resultat på trods af et hektisk år. Det sker på baggrund af, at den største danskejede fastfoodkæde har indført en række nye tiltag. Fx kan gæsterne nu få ”burger på abonnement” via SunsetPLUS, og som et led i Sunset Boulevards bæredygtighedsstrategi om at udfase unødvendig plastik blev legetøjet fjernet fra børnemenuerne. Adm. direktør Jens Broch fortæller også, at Sunset Boulevard har gjort sig mange vigtige erfaringer om at agere hurtigt og omstillingsparat. Erfaringer, som fastfoodkæden kan tage med sig videre i 2021, hvor det er essentielt, at der kommer endnu mere fart på udviklingen af forretningen.
Dansk erhvervsliv har været hårdt ramt af coronakrisen, og det gælder især restaurations- og fastfood-branchen. Men på trods af restriktioner og delvise nedlukninger af store dele af Sunset Boulevards restauranter fra marts til juni og igen i december er det alligevel lykkes for den største danskejede fastfoodkæde at lande et overskud på omkring 1 million kroner i 2020.
”I 2019 var vi utroligt stolte over at lave det bedste resultat i Sunset Boulevards historie. Det havde vi selvfølgelig sat næsen op efter at bygge videre på i 2020. Desværre betød coronakrisen, at vi som så mange andre virksomheder måtte sadle hurtigt om. På den baggrund er jeg enormt stolt over vores mange ansatte, der på trods af et helt uforudsigeligt og særdeles hårdt år har været med til at skabe et overskud, som vi midt i en pandemi ikke turde drømme om. Det viser at vi har et solidt brand, et modstandsdygtigt koncept og en forretning, som står stærkt i markedet”, siger Sunset Boulevards adm. direktør, Jens Broch.
Coronakrisen har blandt andet medført begrænsninger i åbningstider, tvangslukkede restauranter og som et resultat heraf desværre også færre gæster. Det har haft en stor betydning for forretningen i dagligdagen, men det har også skabt nye initiativer, som gæsterne har brugt flittigt. Fx fik vi i den grad fokuseret på den digitale agenda, onlinesalget nåede rekordhøjder med over indeks 250 og SunsetToGo blev indført, hvor det blev gjort muligt at få leveret sin frisklavede mad direkte til sin bil på P-pladsen uden at komme i fysisk kontakt med personalet.
Burger på abonnement og definitivt farvel til legetøj i børnemenuen
Sunset Boulevard arbejdede i 2020 videre med de bæredygtige ambitioner – fx et nyt børnekoncept, hvor gæsterne bidrager til, at der bliver plantet træer i nye danske folkeskove, hver gang de køber en børnemenu frem for at få et stykke legetøj, der hurtigt ender blandt affaldet. Ambitionen er at plante 150.000 træer om året, hvilket svarer til cirka 65 fodboldbaner med folkeskov. Derudover vinkede Sunset Boulevard som den første nationale fastfoodkæde farvel til servering af sodavand i engangskopper (cirka 3,8 millioner stk. om året), når man spiser i restauranten.
Som de første i branchen har Sunset Boulevard også kunnet tilbyde gæster muligheden for at benytte sig af den nye abonnementsordning SunsetPlus i 2020. Her får gæsterne for et månedligt beløb adgang til en fast rabat på 30-50 procent, når de bestiller et måltid hos Sunset Boulevard.
På trods af svære betingelser i 2020 lykkedes det at gennemføre renoveringer af restauranterne i Kennedy Arkaden, Nyborg og Fredericia. De blev ombygget og genåbnet, så gæsterne nu kan nyde deres frisklavede måltid i lækre omgivelser og danske, arkitekttegnede møbler. Derudover blev der åbnet en restaurant i Horsens og ikke mindst i Nuuk i Grønland, hvor borgerne har taget godt imod konceptet. Sunset Boulevard forventer at fortsætte den positive udvikling og forventer at åbne mellem 3-4 nye restauranter i 2021.
”Vi har på trods af de mange udfordringer, som 2020 bragte, holdt fast i udviklingen af en bæredygtig agenda og eksekveringen af en masse vækstskabende initiativer, der stiller Sunset Boulevards forretning endnu stærkere i 2021. Det har været et særdeles lærerigt år, hvor vi har måttet tænke og agere hurtigt i en helt uforudsigelig situation. Det er dyder, som vi skal holde fast i, da vi især anser evnen til at implementere initiativer hurtigt for at være et fremtidigt konkurrenceparameter. Vi går ind i 2021 med masser af gåpåmod og tårnhøje ambitioner for forretningen”, siger Jens Broch.
Nøgletal:
• Sunset Boulevard kommer ud af 2020 med et resultat på ca. 1 millioner kroner før skat. I 2019 var resultatet på ca. 10 millioner kroner før skat.
• Sunset Boulevard er Danmarks største danskejede fastfood-kæde. Den første Sunset Boulevard-restaurant åbnede i Odense i 1996. I dag er der sammenlagt 44 Sunset Boulevard-restauranter spredt udover Danmark, Færøerne og Grønland.